יום שבת, 21 במאי 2016

משימה מס.2- נא לכתוב לפחות150 מילים במבנה של טיעון.

·         האם לדעתך רצוי להנהיג בבית הספר של היום את שיטת "ודייק" שהייתה נהוגה בעבר?  חשוב מה עשויים להיות נימוקיהם של אלה שיתנגדו להנהגת השיטה ומה עשויים להיות נימוקיהם של אלה שיתמכו בה,  הבע דעה מנומקת בנושא והתייחס גם לנימוקים שאינם תומכים בדעתך.150 מילים.

16 תגובות:

  1. בעבר היה נהוג ללמוד בביתי ספר את שיטת ״ודייק״, שיטה זו הינה מקפידה על שפה תקינה, ואילו היום אין מקפידים כל כך כפי שעשו בעבר.
    אני בעד שיטת הלימוד הישנה ״ ודייק״ מפני שכיום בבית ספר לא מקפידים על שפה תקינה דבר הגורם לשפתנו להיות דלה ולא נכונה. שפה זוהי הדרך שלנו כאזרחים הגרים באותה מדינה ומדברים באותה שפה לתקשר ואם לא נתקשר נכון זה עלול לגרום לאי הבנות ואפילו לפגיעות באנשים.חשוב לזכור גם ששפה מראה על חינוך טוב ועל מעמדים בחברה ודקדוק נכון בחברה מקוטבת ורבת פערים כמו שלנו הוא כרטיס כניסה לחברה הגבוהה
    וקבלת במה בכלי התקשורת.
    המתנגדים לשיטה זו, טוענים כי הדקדוק מפריד ומסכסך בין האנשים ושלמתקנים אכפת רק מתקינות השפה ולתקן אותם ולא מייחסים חשיבות לתוכן . אני טוענת שטענתם לא מוצדקת ושלהפך שפה תקינה מחברת בין אנשים מפני שהם מבינים אחד את השני יותר טוב ואין חשש לפגיעה או לחוסר הבנה ביניהם . בנוסף לצורת הדיבור שלנו יש חשיבות רבה, וכשמדברים בשפה לא תקינה אין עיניין לתוכן.
    לסיום , אני חושבת שצריך להחזיר את שיטת ״ודייק״ לבתי הספר ולשמור על הקפדה בשפתנו כדי שהשפה שלנו לא תאבד את ייחודה .
    שנון אביטן

    השבמחק
  2. בעבר היה רצוי ללמוד בבתי הספר את שיטת "ודייק" עולה השאלה האם צריך להחזיר את השיטה הזאת כיום.
    אני נגד שיטה זאת בגלל ששיטה זאת לא מביאה להבנה מלאה של החומר הנלמד אלה ללמידה כמו "תוכי" כלומר לשנן את החומר הנדרש ולא למידה דרך תרגול והבנה של החומר. בנוסף לזה, שיטה זאת שיטה משעממת וחסרת אקשן וכנראה עם הייתי צריך ללמוד בשיטה זאת הייתי משתעמם ולא מוצא בזה שום עניין ולבסוף ציוני היה נפגע. שיטה זאת גם לא נראית כשיטה מצליחה כלומר תסתכלו על הורינו שפתם לא נמצאת בשפה גבוה ונכונה כנראה בגלל שהם לא מצאו שום עניין בשיטה זו. נימוק נוסף, התלמיד לא מפעיל את הראש לא רואה את הדברים מעבר ובטח שלא זוכה להרחיב אופקים ולהבין את השפה.
    יש הטוענים שצריך להחזיר את שיטת "ודייק" מפני שכיום בבתי הספר כבר לא מקפידים על שפה תקינה ונכונה מה שיש בשיטת "ודייק"ושפה לא נכונה עלולה לגרום להמון בעיות ואפילו לפגיעה באנשים בלי כוונה.
    לסיום אני חושב ששיטת "ודייק" שייכת לעבר היא אינה מודרנית יותר ובחברה של היום כשהמורה שואף ללמד את התלמיד לחשיבה מחוץ לקופסה הבנה של החומר לעומקו ואתה נאלץ להיבחן על זה הדרישות הן מעבר לשינון.

    כפיר אזולאי

    השבמחק
  3. לפי דעתי לא צריך ללמוד על-פי שיטת ודייק מכיוון ששיטה זאת לא מביאה להבנה אמיתית של החומר אלא ללמידה כמו "תוכי" שמשנן וחוזר אחרי מה שכתוב בספר ולא לומד דרך תרגול והבנה של החומר הנלמד. טיעון נוסף שלי נגד השיטה הזאת הוא ששיטת ודייק משעממת ולא חווייתית ואם היא משעממת כנראה שהתלמידים לא ימצאו בה עניין ולכן ציוניהם יפגעו.שיטת ודייק לא מסבירה לאנשים שלמשל לא מבינים את הכוונה של המשפט או המילה. השיטה זאת גם לא נחשבת כמוכחת מכיוון שאם נסתכל על הורינו או על אנשי הדור הזה הם לא מדברים בשפה הכי גבוהה וכנראה שגם הם לא אהבו את שיטת ודייק.כאשר ילדים צריכים ללמוד רק מתוך ספר ואין להם משהו שעניין ושייתן קצת אור וחיים. הילדים מאבדים עניין רק משתעממים ולא מתרכזים צריך לתת לילדים משהו יותר מרענן מעניין ומסקרן שיגרה את החשיבה של הילדים ושיגרום להם להיות גם יותר יצירתיים וגם יותר מעוניינים ללמוד. לסיום לפי מספר טיעוני ניתן להבין כי השיטה של עכשיו הנוכחית עדיפה מסקרנת ונותנת עניין לתלמידים על פני שיטת "ודייק".
    שחר לב

    השבמחק
  4. לפי דעתי צריך לילמוד על פי שיתת ודייק אני חושב שהדור שלנו הוא דור באל שפה חדשה ולא נכונה אני חושב שה היגיע הזמן ללמוד לדבר כמו שצריך אני חושב שהדור של היום הורס את השפה העיברית שיעורי הלשון משעממים וללא תוכן אני חושב שלמידת תקסתים לא מובילה לשום מקום וכי צריך לחזור ללמוד את השפה הנכונה הניקוד ועוד אני חושב שעוד כמה שנים השפה תירדרד ואנשים ידברו באופן שגוי ולא נכון וזה יכול להוביל לבעיות רבות לפי דעתי היגע אזמן שאנשים ידברו נכון ולא אך שמדברים היום באופן שגוי שפשוט מביש את השפה העיברית אנשים לא מבינים שלרוב הם שוגים בגדול אך הם לא שמים לב ואף אחד לא מתקן אותם לכן אני חושב שצריך ללמד בשיתת ודייק שאנשים ידברו כמו שצריך ללא שגיאות מילוליות לכן אני חושב ששיתה זו נחוצה (מיכאל אלדוב)

    השבמחק
  5. לאחרונה הועלתה השאלה, האם אני מעדיף ללמוד בשיטת וודייק או בשיטה שאנו לומדים היום? אני מעדיף ללמוד בשיטת וודיק מהנימוקים הבאים.
    ראשית על פי שיטת וודיק לומדים את החוקים של הלשון ואיך אמורים וצריכים לדבר. כך אנו לומדים את הבסיס האמיתי של הלשון ושיטה זאת עוזרת לנו בחיים האמיתיים, בניגוד לשיטה שאנו לומדים היום.
    יש שיטענו שלא צריך להחזיר את שיטת וודייק מפני שהשיטה כיום מביאה להבנה כללית של כל החומר וכך נלמד את כל החומר שצריך להבנה מלאה של לשון.
    לסיום אני חושב שכדאי להחזיר את שיטת וודיק מפני ששיטה זאת תעזור לנו בחיים האמיתיים בניגוד לשיטה שאני לומדים היום.

    השבמחק
  6. שיטת "ודייק" היא שיטה שבה לומדים עברית תקינה ונכונה על פי חוקים וכללים.
    בעבר היה נהוג ללמוד על פי שיטה זו.
    לפי דעתי שיטת "ודייק" אינה שיטה טובה ללימודים כיום.

    יש כמה סיבות שבגללם לדעתי שיטה זאת לא תעבוד, ראשית כל השיטה עובדת על שינון וחזרה על אותו הדבר כמה פעמיים, הרבה תלמדים מתחילים לאבד עניין בשיעור ובחומר מהר יותר כאשר הוא חוזר על עצמו ולא מתפתח לעוד מקומות ולעומת זאת אם החומר מעניין הם ירצו להמשיך ללמוד אותו.

    דבר שני השיטה לא מלמדת אותך לחשוב מעבר אלא רק בתוך תבנית שחוזרת על עצמה ולא משתנה, לא מלמדים לחשוב מלמדים להבין להפנים וליישם.  

    בנוסף שיטת ודייק היא שיטה ישנה שהשתמשו בה בעבר וכיום צורת הדיבור היא לא כמו בעבר וצריך לדעת להתאים את דרך הלימוד ואופן הלימוד להיום.
    יש אנשים שיגידו ששיטת ודייק היא שיטה טובה כי היא תעזור לנו לשמור על עברית נכונה, שהשפה העברית לא תיעלם ושידעו לדבר אותה נכון.
    לסיכום אני לא חושבת ששיטת ודייק היא השיטה הטובה ביותר ללימודים כיום, יש דרכים טובות יותר ומהנות יותר ללמוד את השפה.
    דניאל קובי

    השבמחק
  7. כיום אין תקינות לשונית בבתי הספר כפי שנהגו בעבר על פי שיטת ודייק שבה התייחסו בחומרה על שימוש תקין בשפה העברית. אני בעד שיטת ודייק בבתי הספר מפני שהחברה מקוטבת כמו שלנו השימוש בדקדוק נכון הוא פתח לחברה הגבוהה וכל אדם ואדם צריך לשאוף לכך.
    יש הטוענים כי התומכים בשיטת ודייק אינם מתעניינים בתוכן עצמו של הנאמר אלא רק בדקדוק וצורה שהדברים נאמרים ואילו אני עונה להם ואומר שגם אם התוכן מעולה ומציגים אותו בצורה לא נכונה עלולים לא להבין אותו אם משתמשים בצורה לא תקינה המתנגדים מוסיפים ואומרים כי במקום לחבר בין אנשים, הדקדוק מסכסך ומפריד אותם אך אני טוען ההפך הוא הנכון שפה תקינה מחברת בין אנשים מפני שהם יכולים להבין אחד את השני טוב יותר ואין חשש לפגיעה או לאי הבנה בניהם.
    לסיום אני ממליץ להתחיל את שיטת ודייק בבתי הספר ולהקפיד על תקינות לשונית למען התקשורת בסביבה

    השבמחק
  8. בעבר היה נהוג להשתמש בשיטת ״ודייק״ בבית הספר,
    שיטת הודייק מקפידה על לימוד השפה בצורה מדוייק וביקורתית , לעומת היום שלא מקפידים עד כדי כך על חוקי השפה. אני לא תומכת בשיטה זו מפני שלדעתי השפה שלנו היא לא רק חוקים וכללים יש המון מעבר.
    דרך שיטה זאת אנו לא מגיעים להבנה מלאה של החומר לדעתי השיטה הזאת גורמת לנו ללמוד לפי הכתוב ולשנן, מה שמשדר זיכרון , לא הבנה. ראשית , חשוב לציין שמאוד משעמם ללמוד בשיטה זו ואין בה שום עיניין. שנית, אנו לא מפעילים את ראושינו אנו רק משננים וכך אנו לא זוכים להרחבת אופקים והבנת תוכן השפה.
    יש הטועים ששיטת ודייק זאת השיטה הנכון והטובה ללמוד השפה.
    לסיום אני מתנגדת לשיטת הודייק לדעתי מה ששייך לעבר צריך להשאר שם היום הדברים של העבר כבר לא מודרנים ולא רצויים על רוב ידיי האוכלוסיה. (ויקטוריה י3)

    השבמחק
  9. לפי דעתי, השיטה של "ודיק" היא השיטה הנכונה בה צריך ללמוד. השיטה של "ודיק" היא שיטה של דיוק, הקפדה , ושמירה על כללים ברורים ואחידים.
    השיטה הזאת הייתה קיימת בדור שעבר, הורינו וסבינו למדו בשיטה הזאת, והשפה שלהם יותר נמוכה ורדודה.השיטה של ודיק עושה שפה מוקפדת וברורה. עם הדור הזה, שנכנסה התקשורת ואלקטרוניקה בקטע משמעותי לחיים שלנו, האנגלית התערבה לנו בחיים יותר, והעברית לא מוזכרת שם בכלל. כך גם העברית מתערבבת עם אנגלית, והסלנגים האמריקאים התערבו בחיינו.
    השיטה של ודיק באה להקפיד על השפה ולשמור עליה, לא להיות פתוחים איתה וגמישים איתה.
    יש האומרים, השיטה לא טובה, שהיא באה לכפות על המדבר ולא לתת לו גמישות בדיבור. גם האנשים שמדברים בשפה הגבוה, ומקפידים, מקפידים על השפה כל כך, שזה יוצר ריבים וויכוחים בין שני סוגים של האנשים.

    השפה שלנו מיוחדת, לא סתם היא שרדה שנים על שנים וחשוב לשמור על השפה הזאת.
    לסיכום, אני חושבת שהשפה שלנו אמורה להישאר מוקפדת ואחידה, גם אם לא כולם תומכים בשיטה הזאת.

    השבמחק
  10. שיטת ודייק היא שיטה המקפידה על לימוד מעמיק של השפה העברית.
    לפי דעתי אנו לא צריכים ללמוד בשיטה זו מכיוון ששיטה זו תקשה על התלמיד בלימוד השפה לא תעזור לו, נכון זה חשוב ללמוד את העברית התקינה והנכונה אבל יש דרך ולפי דעתי דרך זו היא דרך לימוד רגיל משום שכך לתלמיד לא יהיה קשה להבין את לימוד השפה ,השפה תילמד לעט עם הרבה דוגמאות ובקצב אחיד עם כיתה שלמה, שיטת ודייק היא גם שיטה שהיו נוהגים ללמד כך פעם והיום העולם יותר מודרני אפשר ללמד את העברית בדרכים שונות ויותר ברורות לפי דעתי יש רק דרך אחת ללימוד השפה העברית בדרך נוחה ותקינה והיא דרך לימוד רגיל

    השבמחק
  11. אני נגד שיטת ודייק בגלל שהשפה היא דרך שבה אנחנו אמורים לתקשר ולהעביר דברים שאנחנו מרגישים לאנשים ולדבר איתם ולא צריך לתקן כל שנייה מישהו שלא מדבר נכון וטועה זה מוריד לו את הביטחון כשאומרים לו קודם כל תדע לדבר נכון ואז תדבר.
    בגלל שמתקנים כל שנייה אנשים אז חלק מהאנשים כבר לא רוצים להשתתף בשיחה ולדבר איתם כי הם פוחדים שיעירו להם כל הזמן וכבר אין להם כוח לזה .
    אני חושב שאם כבר מתקנים אז צריך לעשות את זה לא בצעקות ולא כדי להעליב ולפגוע בבן אדם שטעה צריך להגיד לו את זה בשקט וככה זה יהיה יותר טוב והבן אדם גם לא ייפגע וימשיך לדבר איתם.
    השפה אמורה לחבר בין האנשים והדקדוק עושה להיפך הוא מפריד בין האנשים וגורם להם להתרחק אחד מהשני .
    לסיום אני חושבב שלא צריך להשתמש בשיטת "ודייק" כי זה מוריד לאנשים את הביטחון כשמעירים להם על כל טעות שהם אומרים.
    (דייויד קופפר)

    השבמחק
  12. בעבר, בתי הספר נהגו ללמד בשיטת ודייק המקפידה על שפה נכונה ותקינה.
    לפי דעתי שיטת ודייק טובה כדי ללמדה בבתי הספר ברחבי ישראל מכיוון ששפתנו היא אחת הדברים שמייחדים אותנו בעולם, בנוסף לכך שפתנו היא אחת הדרכים המקובלים ביותר לתקשורת בין האנשים ואם לא נקפיד על שפה תקינה לפעמים לא נבין מה רוצים מאיתנו.
    כאשר אתה לומד את שיטת ודייק בה הכללים ברורים מפורטים ואחידים, אתה נכנס למסגרת לימוד אשר המסגרת הזאת עלולה גם לעזור לך להתנהל בעתיד ובחיים בהם אתה חי.
    למשל בעבודה, יהיה קל יותר להתנהל בתוך מסגרת מסודרת ולתקשר בשפה תקינה.
    בדורות האלו, הטכנולוגיה התפתחה בצורה מרשימה ומהירה מאוד ובני הנוער או האוכלוסיה בכלל אינה מתעניינת בשפה התקינה, אנשים כבר לא קוראים עיתונים, פניהם דבוקים למסך מכשיר הנייד שלהם כמעט כל זמן היום.
    בנוסף, עם התפתחות הטכנולוגיה האנגלית התערבבה לנו בשפה יותר,
    למשל, אנשים משתמשים בסלנגים בשפה האנגלית ואינם משתמשים בשפה העברית כדי לתאר רגש או חוויה.
    כיום, האוכלוסיה, במיוחד בני הנוער, מדברים בשפה נמוכה ורדודה מאוד, אני מאמין שכאשר נלמד בשיטת ודייק, השיטה והשפה תשפיע ניכרות על התנהגותם אופיים ואישיותם של בני הנוער והאוכלוסיה עצמה בישראל.
    ולכן אנחנו צריכים ללמוד על פי שיטת ודייק.
    (רותם בכר)

    השבמחק
  13. בעבר בתוכנית הלימוד נהגו ללמד את שיטת "ודייק".עלתה השאלה האם אני מעדיף ללמוד בשיטת "ודייק" או בשיטה נלמדת כיום.לפי דעתי שיטת ודייק היא לא שיטה מתאימה ללימוד מכיוון שבשיטה זו התלמידים לא מבינים את החומר בצורה מלאה והם רק משננים את החומר במקום לתרגל ולהגיע להבנה מלאה של החומר.בנוסף,שיטה זו היא שטיה שקשה ללמוד בה בגלל שהיא לא מעניינת את התלמיד כי הוא לא באמת מבין את החומר והוא רק מעתיק מהלוח.עוד סיבה לעדיפות השיטה הנוכחית על פני שיטת ודייק היא ששיטת ודייק לא מוכחת כשיטה מצליחה,אפשר לראות זאת על ידי שפת הדיבור הנמוכה של הדורות הקודמים.עוד יש טוענים שאומרים שצריך להחזיר את שיטת "ודייק" מפני שבימיינו בבתי הספר לא מקפידים על דיבור בשפה תקינה ושפה לא תקינה היא גורם שעלול לגרום לפגיעה באדם ולבעיות אחרות.המסקנה שלי היא ששיטת "ודייק" היא שיטה שלא כדי ללמד כיום מכייון שהתלמידים לא יתעניינו בה ובשיטה החדשה הם יבינו את החומר הנלמד יותר טוב ואף יתעניינו בו.

    יונתן זיידנברג

    השבמחק
  14. בעבר היה נהוג ללמוד בבתי ספר את שיטת ״ודייק״, שיטה זו הינה מקפידה על שפה תקינה, ואילו היום אין מקפידים כל כך כפי שעשו בעבר.

    לפי דעתי שיטת ודייק היא שיטה שתורמת ללבתי הספר ברחבי ישראל ובכללי לכל התלמידים הלומדים במדינת ישראל כיוון, ששיטה זו מייחדת ומגבשת את העם שלנו (אחד הדברים שבמיוחד מחברים בין העם שלנו). בנוסף , השפה שלנו היא אחת הדברים שמקשרים בינינו (בין העם היהודי) ואם לא נדאג להקפיד בה אז נוכל לגרום לאי הבנות בינינו וזה מגוחך...

    עוד סיבה למה צריך להקפיד ולהמשיך ללמד את שיטה זו היא כיוון שאת הורינו ואת סבינו וסבתינו לימדו לפי שיטה זו (שיטת דיבור ירודה ונמוכה) ואם לא נלמד את השיטה הזו יהיו לנו הרבה קשיים בתקשורת בינהם כפי שקורה היום.

    יש הטוענים שלא צריך ללמד את השיטה הזהו כיוון שהיא מבלבלת והתלמידים ילמדו אותה רק כדי למלא את הנדרש ואף לא יגיעו להבנה מלאה של החומר... לפי דעתי הם "עצלנים" כי אם אתה רוצה להשקיע אז אתה תשקיע ותצליח בכל המבוקש ממך רק אם אתה באמת רוצה את זה מספיק.

    מסקנתי היא:שיטת "ודייק" היא שיטת לימוד חיונית והכרחית לכל תלמיד שלומד במדינת ישראל.

    ים נגב

    השבמחק
  15. בעבר השתמשו בבתי הספר בשיטת ״ודייק״ .
    השיטה של ״ודייק״ דיקנית ומלמדת את השפה העיברית לעומק יותר ,השיטה מקפידה על תקינת השפה העיברית וחוקיה.
    ולכן אני בעד השיטה של ״ודייק״ מפני שבשנים האחרונות חלו בשפה העיברית לא מקפידים על עברית נכונה ולכן השפה מידרדרת .
    כתוצאה מכך אנשים מבינים פחות פחות אחד את השני ובסופו של דבר אם לא נקפיד על שפה אחידה איש לא יבין את רעיהו.
    בשביל ללמוד את השפה כמו שצריך יש לדעת ולהבין את חוקי השפה וכלליה.
    המתנגדים לשיטה טוענים שככל שהשנים עוברות השפה משתנה ,כמו שקורה בכל העולם ואין מה לעשות עם כך.
    המתנגדים טוענים כי כך קל ונוח יותר לאנשים לתקשר אחד עם השני תוך שימוש ב״סלנג״ וחוסר התקינות.
    יש האומרים שהחוקים והכללים אינם אפשריים לשימוש היום יומי של הישראלי הממוצע שבסך הכל רוצה להגיד משפט.
    לסיכום ,אני בעד להחזיר לקדמותה את השיטה הישנה של ״ודייק״ בשביל שהשפה לא תמשיך ותדרדר .
    (דניאל צ׳)

    השבמחק